Snällhet har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Det handlar inte om att vara mesig, kravlös eller konflikträdd, utan om att vilja andra väl och agera därefter. Snällhet är inte ett karaktärsdrag, utan något man gör.
Birger Lycken beskriver hur snällhet gör ditt samarbete med andra mer framgångsrikt. På jobbet, i familjen och bland grannarna - överallt där du är beroende av andra för att nå dina mål. Den som är snäll mot andra blir själv en av de största vinnarna.
Motsatsen till snällhet är gnäll, att bara fokusera på sin egen frustration utan att göra något åt saken. Vi gnäller när vi kritiserar någon som inte är närvarande, och när vi ger svepande kritik utan vare sig tydlig mottagare eller lösningsförslag.
Den här boken ger dig verktyg för att agera snällare, bygga en snällhetskultur och motarbeta både ditt eget och andras gnäll.
Birger Lycken är ledarskapskonsult, föreläsare och coach. På pr-byrån Westander har han varit med och byggt en stark snällhetskultur och infört nolltolerans mot gnäll, med nöjdare kunder och ökad lönsamhet som resultat. Tidigare har han bland annat varit pressekreterare åt Gudrun Schyman.